Când adoptăm, de cele mai multe ori copilul vine în familie cu o istorie proprie. A experimentat, să zicem, îndepărtarea de un îngrijitor adorat la orfelinat sau de un asistent maternal. Mulți dintre noi ne întrebăm pe bună dreptate: „acest copil va forma un atașament puternic pentru mine?” Sau mai pe românește: „o să mă iubească așa cum îmi doresc?”.

Etapele de bază ale atașament sănătos sunt aceleași indiferent dacă un copil a fost adoptat sau născut într-o familie.

 

Iată câteva sfaturi care te vor ajuta.

1. Empatizează cu copilul.

Adresează-ți întrebarea: „Oare la ce se gândește copilul meu acum?" sau „Cum ar arăta asta din punctul de vedere al copilului meu?" Nu presupune că al tău copil se confruntă cu evenimentele din viața sa conform așteptărilor tale. Urmărește indiciile pe care ți le oferă.

2. Fii disponibilă emoțional.

Copilul trebuie să te vadă exprimând o serie de emoții. Exprimă-ți bucuria când îl vezi și zâmbește când vorbești cu el. Dacă te vede vreodată întristată, poți să îi împărtășești ce este tristețea. Astfel copilul va învăța să își exprime emoțiile în cuvinte și nu va mai trebui să și le manifeste prin gesturi exagerate de a atrage mereu atenția asupra sa.

3. Oferă-i sprijin.

Având o perioadă în viața ta când te simți centrul a tot ceea ce se petrece în jurul tău, te ajută să definești cine ești, construindu-ți tăria interioară. Aceasta este o parte firească a dezvoltării, precum și una foarte importantă. Părinții care își sprijină copiii în această fază de dezvoltare observă cum aceștia devin mai independenți și încrezători în ei înșiși.

4. Nu o lua personal.

Mulți părinți împărtășesc că se simt respinși atunci când copilul lor îi impinge, fug de lângă ei sau nu îi ignoră. Nu o lua personal. Pe măsură ce copilul învață să se exprime prin cuvinte, s-ar putea să auzi „Ești rea!", „Te urăsc!" sau chiar „Nu ești mama mea adevărată". Acestea nu înseamnă că te respinge, ci sunt expresii ale fricii, furiei, frustrării și a altor sentimente dificile cu care se confruntă. Capacitatea copilului de a-și exprima emoțiile nu este încă pe deplin dezvoltată.

5. Crează o rutină.

Crează o oarecare rutină în viața copilului. În cazul în care copilul tău știe la ce să se aștepte, el va experimenta mai putin stres. Rutina încorporată în activitățile de zi cu zi cum ar fi mersul la culcare sau la la grădiniță asigură o structură sănătoasă pentru exprimarea emoțiilor. Copilul tău poate plânge atunci când pleci, dar aceasta este o tristețe normală datorită separării temporare. De-a lungul timpului, pe măsură ce copilul crește, își va alege singur activitățile de rutină: să citească în fiecare seară dintr-o carte, să practice un sport.

Învăță-l să își dezvolte încrederea de sine și încurajează-l să își exprime emoțiile. Cu cât se simte acum mai sigur în forțele sale, cu atât mai independent va deveni mai târziu.


        ȘI TU POŢI SĂ TE IMPLICI!