Adopția în perioada stării de alertă
Multe familii se întreabă, în această perioada de alertă ce se întâmplă cu adopțiile.
Cu recomandări privind siguranța atât a copiiilor, a familiilor care-i îngrijesc cât și a adoptatorilor sau a viitorilor adoptatori, toate procesele adopției continuă.
Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții în data de 18 mai 2020 a emis recomandările privind reluarea activitățior în contextul ieșirii din starea de urgență.
În recomandările autorității centrale se regăsește fiecare persoană/familie în funcție de etapa în care se află, astfel:
1. Familiile care sunt în etapa de potrivirea practică:
- au fost reluate activitățile de potrivire practică;
- până la ridicarea măsurilor existente, prima întâlnire cu copilul va fi în mediul de viață al acestuia iar celelalte întâlniri la sediul DGASPC;
- întâlnirile dintre copil și adoptatori sunt organizate într-un spațiu care să permită menținerea distanței sociale;
- persoanele participante la întâlnire trebuie să fie într-un număr cât mai mic;
- toți participanții trebuie să poarte mănuși și mască.
2. Familile care doresc consultarea profilelor copiilor greu adoptabili:
- consultarea se va face pe bază de programare, prin contactarea specialistului DGASPC de unde ați obținut atestatul, care vă va programa, respectând evitarea întâlnirilor dintre persoanele/familiile adoptatoare la sediul DGASPC, spațiul fiind igienizat și aerisit corespunzător, conform recomandărilor.
3. Familile care sunt puse în potrivire:
- vor fi contactate și chemate la sediul DGASPC pe bază de programare prealabilă, cu evitarea întâlnirilor dintre persoanele/familiile adoptatoare la sediul DGASPC, spațiul fiind igienizat și aerisit corespunzător, conform recomandărilor.
4. Familiile care au copilul în încredințare în vederea adopției:
- activitățile continuă prin utilizarea oricărui alt mijloc modern de comunicare, alternativ la contactul direct.
5. Familiile care sunt în perioada de post-adopție:
- activitățile de monitorizare continuă prin utilizarea oricărui alt mijloc modern de comunicare, alternativ la contactul direct.
6. Familiile care se află în perioada de evaluare:
- vor avea întâlniri organizare cu respectarea distanței minime sociale de 1,5 m, într-o cameră care să asigure cel puțin 4 mp fiecărei persoane;
- în situația familiilor care locuiesc la casă, poate fi avută în vedere organizarea întâlnirilor în exterior;
- purtarea măștii și a mănușilor este obligatorie, atât pentru personal, cât și pentru persoana familia adoptatoare:
- evaluarea socială și psihologică se poate face prin orice alte mijloace de comunicare, astfel încât să fie evitat contactul direct, în situația în care procesul de evaluare este aproape finalizat și dacă cel puțin una din întâlnirile realizate cu scopul evaluării sociale și psihologice a fost la domiciliul persoanei/familiei adoptatoare;
- sesiunile de pregătire în vederea sumării în cunoștință de cauză a rolului de părinte se pot realiza prin utilizarea oricărui alt mijloc modern de comunicare, alternativ la contactul direct, în situația în care adoptatorul/familia adoptatoare dispune de mijloacele tehnice necesare și acceptă acest mod;
- pentru familiile/persoanele care nu dispun de mijloace tehnice de comunicare, cursurile vor fi organizate astfel încât să se asigure o suprafață minimă de 4 mp pentru fiecare persoană și o distanță minimă de 1,5 m, între oricare 2 persoane apropiate. Înainte de începerea activităților de grup, în spațiile unde acestea urmează a se desfășura, se va realiza dezinfecția suprafețelor cu substanțe biocide pe bază de clor sau alcool, urmată de aerisirea încăperii pentru o perioadă de cel puțin 30 de minute. Cursurile nu pot fi organizate pentru un grup mai mare de 10 persoane.
7. Familiile care doresc reînoirea atestatelor:
- reprezentanții DGASPC vor întocmi liste cu persoanele/familiile adoptatoare cărora le-a expirat atestatul, după declararea stării de urgență.
- vor fi contactate persoanele/familiile adoptatoare și informate cu privire la necesitatea transmiterii documentelor în vederea reînnoirii atestatului, precum și cu privire la faptul că cererea de reînnoire si documentele aferente pot fi transmise prin intermediul poștei;
- în situația în care persoana/familia adoptatoare nu are posibilitatea să transmită documentele prin poștă, va fi programată pentru a le depune la sediul DGASPC. Programarea va fi realizată în funcție de data expirării de drept a atestatului, înaintea instituirii stării de urgență.
8. Familile care vor să înceapă procesul adopției:
- pot contacta serviciul adopții din cadrul DGASPC de domiciliu sau organisme private autorizate (așa cum este fundația noastră-F.D.S.S), în vederea începerii acestui proces.
Material întocmit în baza recomandărilor ANDPDCA din 18 mai 2020 (textul integral poate fi consultat accesând link http://andpdca.gov.ro/w/wp-content/uploads/2020/05/Recomandari-DGASPC_STARE-ALERTA-18-mai.pdf.
Cristina Ciortan
Coordonator Centrul de Asistență și Suport în Adopții
Fundația pentru Dezvoltarea Serviciilor Sociale.